ولنتاین

روز عشق ، عشاق یا ولنتاین ، در فرهنگ و سنت مسیحیت روز ابراز عشق و علاقه است که هر ساله در کشور های مختلفی جشن گرفته می شود . ولنتاین هر ساله در 14 فوریه ( 25 بهمن ، در بعضی از سال ها 26 بهمن ) برگزار می شود . تاریخچه روز ولنتاین به زمان روم باستان برمیگردد که در آن روز به افتخار قدیس والنتین برگزار کردند . در این روز مردم به هم کارت های تبریک ولنتاین یا شاخه گل سرخ ( نماد عشق و علاقه ) می دهند .

تاریخچه ولنتاین

طبق آخرین اطلاعات به دست آمده ، یک افسانه مشهور در دهه سوم میلادی ، در روم باستان در دوران فرمانروایی کلاودیوس دوم ، کشیشی به نام والنتاین زندگی می کرد . کلودیوس معتقد بود مردان مجرد نسبت به آنهایی که همسر و فرزند دارند ، سربازان جنگجوتر و بهتری هستند و از این رو ازدواج را برای مردان جوان روم ممنوع کرد . والنتاین عقیده داشت که این حکم ناعادلانه است ؛ بنابراین مخفیانه ازدواج سربازان رومی را با دختران مورد علاقشان جاری می‌کرد . هنگامی که کلاودیوس این کار را متوجه شد ، والنتاین را به مرگ محکوم کرد و آن را کشتند .

در این باره داستان دیگری است که میگویند شاید والنتاین به علت نجات دادن و فراری دادن مسیحیان از آزار و شکنجه رومی ها کشته شده باشد . مطابق یک افسانه ، کشیش والنتاین خود عاشق دختر زندانبانش شده بود و نخستین کارت والنتین را خود او قبل از مرگش برای آن دختر فرستاد و در آن نوشت ( از طرف والنتاین برای تو )

والنتاین احتمالاً حدود سال 270 میلادی به قتل رسیده‌است . در حالی که برخی معتقد هستند که روز ولنتاین ، سالگرد مرگ والنتاین است ، گروه دیگر معتقدند کلیسای کاتولیک به منظور مسیحی سازی یک سنت باستانی و مشرکانه لوپرکالیا که در روم مرسوم بوده ، این تاریخ را برگزیده‌ است . تا اواخر قرن پنجم میلادی در امپراتوری روم جشن لوپرکالیا به مناسبت باروری برگزار می‌شد . در سال 498 میلادی ، پاپ ژلازیوس یکم برگزاری جشن لوپرکالیا را ممنوع کرد . وی روز 14 فوریه را به عنوان روز ولنتاین اعلام کرد ، تا با اعمال مشرکانه مقابله کند .

ولنتاین در ایران

در ایران از سال 1388 تولید انواع پوستر ، بروشور ، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب ، نیم قلب ، گل رز قرمز ، عروسک ها و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی در این روز ممنوع است و از سوی مراجع قانونی با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود . گروهی دیگر به جای آن جشن اسفندگان را که برگرفته از آیین‌های ایرانی است و در روز پنجم اسفند ( اسفندروز از اسفندماه ) برگزار می‌شود ، را به جای ولنتاین پیشنهاد می‌کنند . اسفندیار اختیاری ، نماینده زرتشتیان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی جشن مهرگان را روز عشق حقیقی و واقعی در فرهنگ ایرانی می‌داند و به نظر وی مردم باید به جای ولنتاین این روز را زنده کنند . با این وجود این روز در میان بسیاری از جوانان ایرانی محبوب است و آن را گرامی می‌دارند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...